Monday 20 February 2017

OMIM dan UNIQUE

Assalamualaikum!!

 Hai!

Minggu lepas saya ada post tentang 3 Websites Penyakit Genetik Yang Boleh Dirujuk. Dalam entri ni saya nak share lagi 2 websites tentang penyakit genetik yang saya baru dapat tahu dari doktor tempat saya buat clinical attachment

1) OMIM


Bila dah keluar macam gambar dekat atas ni, search lah disorder/features/genes etc dekat situ. Tapi website ni agak advance sikit laras bahasanya. Saya rasa kalau without basic agak susahlah nak faham. Tapi sangat-sangat berguna especially untuk sesiapa yang nak buat research atau dari clinical/genetic base


Sebagai contohnya saya taip "breast cancer" dan klik salah satu dari list yang website ni bagi, keluarlah macam ni. Boleh faham apa dekat jadual tu? That's why saya cakap it's complicated. Selain tu ada juga description, features, inheritance, mapping and so on. Full of information



You just click the "information" menu, then there will be a list of dropdown menu. Choose the "Disorder Guide-English". Akan keluarlah list mengikut chromosome & karyotype


Without basic, agak complicated sikitlah nak baca. Kalau you dah buat gene test yang kena ambil darah tu, dan dah dapat result. So, you just baca mana yang related dengan result you je. Ini untuk rare disorder lah. As a normal female, you will have 23 pairs of chromosomes include XX chromosome. But, for normal man, you will have 23 pairs of chromosomes include XY chromosome. However, if anything goes wrong with the chromosome, maybe deletion, duplication etc, the disease will appear
For example, I choose to read about "1q duplication", and click the web version. Windows macam dekat bawah ni keluar dan klik dekat tulisan biru yang bold tu. 


Akan keluarlah segala maklumat pasal duplication of 1q. It's ok, laras bahasa yang website ni guna lebih mudah difahami. Banyak lagi maklumat dekat dalam Unique ni with simple explanation. Bolehlah start baca yang basic tu macam dekat list "Chromosomes and Disorders". Alright

Ok. That's all. Hopefully membantu ye. =D




No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI