Friday 16 October 2015

The Q2 : Belajar atau Bekerja?


Alhamdulillah dah siap hantar proposal FYP aku. Walaupun banyak juga yang aku tak pasti betul ke tak tapi redha je la. Makin lambat aku hantar, makin rajin pulak aku edit macam-macam. Entah betul entah salah. Harap-harap semuanya berjalan lancar. Now, it's time to prepare proposal slide presentation. 
Bila dah tahun akhir ni, ramailah yang tanya nak sambung belajar lagi ke lepas degree ni? Aku tanpa banyak berfikir terus jawab, "kalau ada rezeki sambung lagi, aku sambung,".

Kenapa weh? Tak nak kerja dulu ke?  Bila nak kahwinnya? Asyik belajar je.

OMO~~~ banyak betul soalan.
Haha. Tak tahu nak jawab yang mana satu.

Kenapa nak sambung?
Banyak juga blog yang aku baca tentang tajuk "kenapa nak sambung belajar?". Macam-macam jawapan ada. Ada yang sama sebab dengan aku, ada juga sebab yang aku tak terfikir pun. Sebab utama aku ada pasang niat nak sambung belajar lagi ialah aku tak rasa bidang Genetik ni bidang terakhir aku. Alang-alang belajar, aku nak tahu semampu mana aku boleh pergi. Tak cuba, tak tahu. Ada satu bidang yang aku teringin nak pergi dan harap-harap rezeki aku ada dekat situ. Amin. Sebab yang kedua, harapan keluarga terutamanya mak aku. Orang lain balas jasa mak ayah dengan bantu kewangan tapi aku balas dengan penuhi harapan mak aku. Part-part kewangan ni aku serah dekat abang aku. Haha. Kalau nak harap niat aku nak belajar yang asyik berubah tu, memang tak ke mana. Jadi, harapan mak aku la yang buat aku kuat menghadap lecturer pot pet pot pet dalam kuliah. Waduh3. Jerebu pulak retina mata aku ni. Jadinya, sebab tu lah selagi aku boleh belajar, aku belajar.

Tak nak kerja dulu ke?
Kalau ada rezeki kerja sambil belajar, aku buat. Semuanya tergantung pada rezeki. Biasanya orang bila tak dapat kerja, baru pasang niat nak sambung belajar. Tapi aku kalau tak dapat sambung belajar, baru aku cari kerja. Boleh tak? Haha. Walaupun bidang aku ni macam cerah masa depan nak kerja dalam lab tapi kalau boleh aku nak kerja dengan manusia bukan dengan apparatus dalam lab. Tolong!! Dari kecik sampai besar duduk makmal. Bagilah aku peluang kerja dengan manusia.

Bila nak kahwinnya? Asyik belajar je.
Tanya parent la. No comment. Study is my first priority for now. 

Pada pendapat aku, sambung belajar atau tak tu tergantung kepada kehendak masing-masing. Ada yang suka pegang duit beribu berjuta masa muda-muda lagi. Ada yang suka belajar tak sudah-sudah. Semuanya atas niat. Yang penting pada aku, happy kan parent selagi mampu. Chaiyok!!
*search jawatan kosong dah ni =P

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI