Wednesday 9 September 2015

The First Class for Plant Breeding

Assalamualaikum...

Penat betul hari ni. Padahal kelas Biakbaka Tumbuhan dari pukul 8-10 sahaja. Kelas pagi-pagi buta memang menyebabkan possibility aku ponteng tu tinggi dan sangatlah mengantuk. Tapi nasib baik Dr Noraziyah pandai memeriahkan suasana kelas. Kalau dibuatnya Dr baca slide macam sesetengah lecturer tu, memang aku lena terus termimpikan Oryza sativa. 

Dr. Noraziyah menyebabkan aku faham  apa aku belajar pagi tadi. Selalunya aku memang susah nak fokus dalam kelas. Jadi, aku sangat berbesar hati nak kongsi apa yang aku belajar tentang plant breeding tadi.  

Soalan pertama yang Dr. tanya : What is plant breeding? 
Ha! Menganga nak menjawab dalam bahasa saintifiknya. Kalau dalam bahasa pasar ni boleh juga nak goreng-goreng. Definisi secara saintifiknya ialah " seni, sains dan teknologi dalam memanipulasi struktur dan komposisi tumbuhan untuk memenuhi keperluan manusia."
Senangkan nak ingat?

Soalan yang kedua : Why plant breeding is an art?
Ah sudah!! Aku belajar seni ke apa pagi-pagi ni? Dr. ni memang tanya soalan macam-macam.
Jawapannya, ia adalah suatu seni kerana ia memerlukan kreativiti, imaginasi, dan kemahiran untuk menghasilkannya.
Ada faham?

Ini pula soalan yang ketiga :

Agak-agak possible tak?
Mengikut jawapan Dr. Noraziyah, "It is not possible."
Why?
Sebabnya, terlalu banyak spesis tumbuhan pada satu pokok dan vascular system untuk tumbuhan-tumbuhan tersebut berbeza.

Lepas tu sambung dengan History of Plant Breeding. Fuhhh...mengantuk. Dr. pun ajar sepintas lalu saja. Keluarlah cerita tentang  Gregor Mendel, Our " Father of Modern Genetics", Linnaeus (yang ajar tentang binomial nomenclature) dan Norman Borlaug. Dr. cakap, zaman Norman Borlaug ni adalah zaman yang banyak menggunakan chemical fertilizer. 

Setakat ini sahaja pelajaran kita malam ni. Kita belajar yang asas dulu ye sebab Cikgu Najwa tak pandai nak explain kalau bahagian susah-susah. =D

Ada lagi satu cerita tapi nanti ye. Sabar, sabar.

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI